Πώς νοείται στο βιβλίο η λέξη “ΣΚΙΑ”


ISBN: 978-960-627-194-6            398  σελίδες         μέγεθος  14Χ21 cm      εκδότης iWrite
Μπορείτε να προμηθευτείτε το βιβλίο άμεσα από το ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο των εκδόσεων iWrite, ΕΔΩ
ή από το ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο των εκδόσεων PSYCHOLOGY.GR, ΕΔΩ


Υπάρχουν περιστάσεις που χωρίς κάποιον προφανή λόγο

φαίνεται να ενεργούμε λες κι εμείς οι ίδιοι σαμποτάρουμε τις προθέσεις μας. Οι αποκρίσεις μας σ’ αυτό το φαινόμενο είναι πολλές, ανάλογα με το πώς το “ερμηνεύουμε”.
Ας πούμε, συχνά μας αρέσει να λέμε ότι απλώς είμαστε άτυχοι.
Ότι έλκουμε διαρκώς αποτυχίες (παρά τους αρχικούς ενθουσιασμούς μας), δυσάρεστα γεγονότα και δυσκολίες· ή, ανθρώπους που δεν μας αρέσουν αλλά, ανεξήγητα, δεν μπορούμε να ξεφύγουμε από τα δεσμά τους, ενώ δηλώνουμε ότι διακαώς το επιθυμούμε.

Κι ακόμη, συχνά ακούμε αυθαίρετες ερμηνείες άλλων.

Ότι είμαστε εμείς που φταίμε.
Γιατί, λέει, κάνουμε αρνητικές και απαισιόδοξες σκέψεις για τον κόσμο, εμάς τους ίδιους και τη ζωή· άρα, επηρεάζουμε δυσμενώς τις συνθήκες που διαμορφώνουν τα γεγονότα της ζωής μας (ή, το “πεδίο” γύρω μας…).
Και τελικά, λένε, δεν μπορεί παρά να έλκουμε αποτυχίες και δυσκολίες γιατί η ζωή μας κι εμείς γίνονται ό,τι αρνητικό σκεφτόμαστε με το παντοδύναμο μυαλό μας…

Σε μια παραλλαγή της απόπειράς μας να “εξηγήσουμε” πώς γίνεται τα πράγματα να ξεφεύγουν από τον έλεγχό μας και τις φανερές μας προθέσεις, θεωρούμε ότι δεν “θέλουμε” με αρκετό πάθος.
Ότι δεν δινόμαστε με όλο μας το είναι στο θέλω μας, ώστε να μας προσέξει το σύμπαν και να συνωμοτήσει για να φέρει τα πράγματα κατά πως εμείς επιθυμούμε.

Σε μερικές καταστάσεις λοιπόν είναι σαν να φιλοξενούμε

μέσα μας έναν ξένο, ο οποίος ενίοτε παίρνει τα ηνία της συμπεριφοράς μας με αιφνιδιαστικό πραξικόπημα· έναν ξένο μέσα στο ίδιο μας το σπίτι, ο οποίος αποτελεί ταυτοχρόνως τόσο ένα δικό μας κομμάτι όσο και κάτι αλλότριο και απειλητικό.

Σαν να κατοικεί κρυμμένος στις υποσημειώσεις και στα “ψιλά γράμματα” της ίδιας μας της ύπαρξης και των σχέσεών μας, κάποιος σιωπηλός συνεταίρος στους τρόπους μας να οργανώνουμε τη ζωή μας και ό,τι κάνουμε με τους άλλους ανθρώπους.

Σαν να υπάρχουν κάποιες περιοχές του προσωπικού μας κόσμου που δεν επισκεπτόμαστε ποτέ, αλλά οι άνεμοι που πνέουν από εκεί συχνά καθορίζουν ολόκληρη την πραγματικότητά μας.

Σαν ακριβώς τη στιγμή που χρειαζόμαστε να εκδηλώσουμε σε ορισμένες καταστάσεις κάποιες όψεις του εαυτού μας, μυστηριωδώς δεν μπορούμε να το καταφέρουμε.

Θα έλεγα σχηματικά ότι αυτές οι “απαγορευμένες” όψεις μας είναι ένα σύνολο εν δυνάμει υπαρκτών, αλλά εμπράκτως μη διαθέσιμων δυνατοτήτων αλληλεπίδρασης με τον κόσμο. Για την περιγραφή αυτών των θαμμένων δυνατοτήτων θεωρώ, προσωπικά, όμορφο και χρήσιμο τον όρο “Σκιά”.

Χρησιμοποιώ τη λέξη “Σκιά” για να περιγράφω

αυτό που συμβαίνει όταν, κάτι που έμαθα  μη συνειδητά και βιωματικά στο παρελθόν, συντονίζεται με μία κατάσταση του παρόντος, με αποτέλεσμα να ενεργώ στο παρόν όπως στο παρελθόν – ακόμα και όταν τώρα φαίνεται να μην υπάρχουν φανεροί λόγοι γι’ αυτό.

Η λέξη “σκιά” έχει χρησιμοποιηθεί πάρα πολύ και με διαφορετικούς τρόπους στην ψυχολογία. Ήταν ο Carl Jung (1875-1961) που την εισήγαγε ως όρο σ’ αυτό το πεδίο, αλλά χρησιμοποιείται επίσης στον εσωτερισμό και τον μυστικισμό, συνήθως με διάφορες ηθικές αποχρώσεις, που τοποθετούν το σκοτάδι και το σκοτεινό κακό απέναντι από το φως και το φωτεινό καλό· ή, βλέπουν τις απαγορευμένες επιθυμίες και όψεις μας να κρύβονται επιμελώς (λόγω της καταστροφικότητάς τους) από τις καλοσυνάτες φανερές μας όψεις – ο Dr. Jeckyl και ο Mr Hide φαίνεται να συνεχίζουν αιώνια τον καβγά τους στο “ριγκ” των εγγενών αντιθέσεων της ανθρώπινης ψυχής.

Χωρίς να υπεισέρχομαι σε λεπτομέρειες, εδώ, δεν εννοώ τη Σκιά σε κανενός είδους ηθικό πλαίσιο “καλού – κακού”. Επίσης, δεν την εννοώ ακριβώς όπως ορίζεται στο πλαίσιο της σκέψης του Yung (παρότι πολλά σημεία της αντίληψής του και με γοητεύουν και με βρίσκουν απολύτως σύμφωνο).

Ας πούμε, θέλω τώρα να διαμαρτυρηθώ έντονα για κάτι,

να εκφράσω κάτι που θέλω ή δεν θέλω. Και ας υποθέσουμε ότι στο παρελθόν, σε μια ανάλογη κατάσταση, μίλησα και ταπεινώθηκα, δεν ακούστηκα, αγνοήθηκα ή το περιβάλλον με φόρτωσε με ενοχές όταν τόλμησα να εκφραστώ.
Η όψη μου που τότε έλεγε ότι “μιλώ και εκφράζω την ανάγκη μου” σκεπάστηκε· αποξενώθηκε από μένα τον ίδιο, χωρίς καν να το καταλαβαίνω, με μηχανισμούς που αγνοούσα στο συνειδητό μου μέρος.

Έκτοτε, αυτή η όψη μου έπαψε να μου είναι διαθέσιμη, γιατί οι συνέπειες της εκδήλωσής της, τότε, “γράφτηκαν” ως απειλητικές και δυσάρεστες.
Αν το παρόν μου θυμίσει εκείνη την κατάσταση, οι τότε συνέπειες του ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΙΚΟΥ “μιλώ” γίνονται φόβος και αναστολή για το ΠΑΡΟΝΤΙΚΟ “μιλώ” – ανεξάρτητα αν το παρόν, στο σύνολό του, διαφέρει από το συγκεκριμένο παρελθόν.

Η Σκιά είναι σαν μη προσβάσιμα “τυφλά σημεία” (“blind spots” – Mann, 2010).

Μου θυμίζουν τον όρο “σκότωμα” (“skotoma”), από τη μουσική. Ο όρος αυτός περιγράφει ένα όχι σπάνιο φαινόμενο κατά τις στερεοφωνικές ηχογραφήσεις. Συγκεκριμένα, για ένα όργανο, αλληλοεξουδετερώνονται οι συχνότητες του αριστερού και του δεξιού καναλιού της ηχογράφησης. Το αποτέλεσμα; Ο ήχος εξαφανίζεται και το όργανο δεν ακούγεται, ενώ έχει ηχογραφηθεί (τον όρο “σκότωμα” χρησιμοποίησε ο Friedrich Perls στον πρώτο καιρό της θεραπείας Gestalt – 1969).

Πάντως, το σημαντικό είναι ότι κάποιες φορές, το να εμποδίζουμε (μη συνειδητά) την εκδήλωση των εντός Σκιάς όψεών μας, είναι σαν κάποιος να κλέβει για λίγο το πηδάλιο των αποφάσεών μας. Όταν συμβαίνει αυτό κάνουμε ή νιώθουμε πράγματα που μας φαίνονται “έξω” από εμάς, “έξω” από τις προθέσεις, κάποιες δηλωμένες επιθυμίες και τα συνηθισμένα μας συναισθήματα – λες και ξυπνά μέσα μας ένα άγνωστο τοπίο.

Από αυτήν την άποψη, φαίνεται ότι υλικό της Σκιάς συνδέεται

με εντυπώματα βιωμάτων κοντινού ή μακρινού χρόνου που κάπως καταφέρνουν να επιδρούν στο παρόν. Είναι σαν, για ένα μέρος μου, να σταμάτησε ο χρόνος· σαν να κρατιέται ημιτελής μια εμπειρία μου και, μόλις το παρόν θυμίσει το παρελθόν, να ενεργοποιείται ετεροχρονισμένα – γυρεύοντας  να ολοκληρώσει τώρα τον κύκλο της.

Έτσι, η Σκιά είναι μια περιοχή της ολότητάς μου, ακινητοποιημένη και οχυρωμένη, μετέωρη σε ένα μεταίχμιο παρελθόντος. Όποτε δε τυχαίνει το παρόν να συντονίζεται θυμίζοντας κάποιο παρελθόν, οι εντός Σκιάς έγκλειστες παρελθοντικές μου όψεις (τις οποίες χρειάζομαι στο παρόν μου) ζητούν να εκδηλωθούν και πιέζουν· οπότε, επαναλαμβάνω στο παρόν μου τα ίδια οχυρωματικά έργα του παρελθόντος, για να τις κρατήσω καλά “μονωμένες” στη Σκιά μου.

Λες και σε μία πόλη δεν σταματούμε να συντηρούμε τα τείχη της, θεωρώντας ότι υπάρχουν ακόμα βάρβαροι που μας επιτίθενται, ενώ οι εχθροί έχουν προ πολλού φύγει και δεν μας πολιορκούν πλέον (αυτήν την ιδέα συναντούμε και στο πανέμορφο ποίημα του Κωνσταντίνου Καβάφη, “Περιμένοντας τους βαρβάρους”).

Όταν μία όψη μου παγωμένη στη Σκιά πάει να εκδηλωθεί σε ένα παρόν

ανάλογο με το παρελθόν κατά το οποίο απομόνωσα στη Σκιά αυτήν την όψη μου, η εκδήλωσή της προσκρούει στα οχυρωματικά έργα της Σκιάς και αναστέλλεται.

Ενεργώ στο τώρα μου όπως τότε.

Λες και ξαφνικά φορώ στο ενήλικο σώμα μου κοντά παντελονάκια ή φουστίτσα.

Ή, ενώ το φιλμ του τώρα της ζωής μου είναι έγχρωμο με απολαυστική αφθονία σύγχρονων ειδικών εφέ, αίφνης παρεμβάλλεται μία “τσόντα” από ασπρόμαυρο φιλμ βωβού κινηματογράφου, ενός αιώνα πριν.


Το βιβλίο αυτό κυκλοφορεί και σε ΑΓΓΛΙΚΗ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ.
Στην Ελλάδα, η Αγγλική έκδοση διατίθεται μόνο κατόπιν επικοινωνίας με τον συγγραφέα.


Βίντεο σε 1ο πρόσωπο για την κεντρική ιδέα
και τα γνωρίσματα του βιβλίου

 

2 μικρά βίντεο (χωρίς λόγια) σχετικά με την ιδέα
της ΣΚΙΑΣ και του ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ


Σημειώνω ότι η έννοια της ΣΚΙΑΣ είναι ο κεντρικός άξονας στον οποίο βασίστηκε το τέταρτο βιβλίο μου:
“ΣΤΙΣ ΣΚΙΕΣ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ: τα μάτια που με κοίταξαν”

Επισκεφθείτε:
Την ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ μου για επιπλέον ενημερωτικό υλικό σχετικά με το βιβλίο “ΣΤΙΣ ΣΚΙΕΣ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ”:
βίντεο σε πρώτο πρόσωπο, αναλυτικότατη και συνοπτική περιγραφή του βιβλίου,
πολλές σελίδες διαθέσιμες για επισκόπηση
http://www.petrostheodorou.gr/category/βιβλία/stis-skies-toy-erota/a-to-thema-toy-vivlioy/


Τέλος, το βιβλίο των ερώτων σχετίζεται με άλλο βιβλίο μου, το οποίο τιτλοφορείται “ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΣΕΝΑ”
και υπάρχει τόσο ως ΕΝΤΥΠΟ όσο και ως ΑΚΟΥΣΤΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ (audio book – αρχεία mp3, WAV, FLAC, AIFF).
[για την περιγραφή των ΣΗΜΕΙΩΣΕΩΝ στην ιστοσελίδα μου, πατήστε ΕΔΩ]

Στο ΑΚΟΥΣΤΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ τα κείμενα αποδίδουν οι ηθοποιοί Κώστας Χατζησάββας και Κλειώ-Δανάη Οθωναίου.
Μπορείτε
να ακούσετε ΕΔΩ τα 6 από τα συνολικά 25 κείμενα του ΑΚΟΥΣΤΙΚΟΥ βιβλίου και να ενημερωθείτε σχετικά.

Οι “Σημειώσεις για σένα” περιλαμβάνουν 25 μικρά κείμενα (κοντά στο ποιητικό πεζό ή το σύντομο αφήγημα) καθώς και 25 εικόνες.
Αν το βιβλίο “ΣΤΙΣ ΣΚΙΕΣ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ” έχει να κάνει με μία θεωρητική – υπαρξιακή ματιά στις σχέσεις έρωτα, αγάπης και σεξουαλικού πόθου,
οι “Σημειώσεις για σένα” είναι μία μάλλον λογοτεχνικού ύφους αναφορά μου στα συγκλονιστικά αυτά φαινόμενα που γυρίζουν τον πλανήτη μας για άπειρους λόγους.

Στο ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
των εκδόσεων PSYCHOLOGY.GR μπορείτε να προμηθευτείτε
τις “Σημειώσεις για σένα” στην ΕΝΤΥΠΗ εκδοχή τους:
https://www.psychology.gr/bookstore/simioseis-gia-sena.html

ή/και
ως ΑΚΟΥΣΤΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ και να κατεβάσετε τα αρχεία ήχου
https://www.psychology.gr/bookstore/simeioseis-gia-sena-audio.html
(διαθέσιμα από τα μέσα Νοέμβρίου 2022)

και να δείτε
*προσφορές και συνδυασμούς προσφορών όλων των βιβλίων μου*


Ένα μικρό βίντεο (μόλις 1.21 min) ΧΩΡΙΣ ΛΟΓΙΑ
και μόνο με ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥ, για το βιβλίο των ΣΗΜΕΙΩΣΕΩΝ ΓΙΑ ΣΕΝΑ

Ένα μικρό βίντεο (μόλις 1.26 min) ΧΩΡΙΣ ΛΟΓΙΑ
και μόνο με ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥ, για το βιβλίο των ΣΚΙΩΝ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ

Εγγραφή στο Newsletter

You can change your mind at any time by clicking the unsubscribe link in the footer of any email you receive from us, or by contacting us at [email protected]. We will treat your information with respect. For more information about our privacy practices please visit our website. By clicking below, you agree that we may process your information in accordance with these terms.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here: https://mailchimp.com/legal/

 Newsletter Permissions * :