Υπάρχει αυτό που λέμε ‘χρόνος’-τελικά; | #7: Τα Αιρετικά

“Τα Αιρετικά” είναι συλλογές από σειρά δικών μου Live Videos, με θέματα γενικού ενδιαφέροντος, συνήθως κακοποιημένα στο διαδίκτυο και από την ποπ-ψυχολογία.

Μπορείτε να δείτε Αιρετικά και στο You Tube, στο κανάλι μου.

Σημειώνω ότι όλα “Τα Αιρετικά” βασίζονται και αναφέρονται άμεσα ή έμμεσα στη θεωρία και τη φιλοσοφία της θεραπείας Gestalt, ιδιαίτερα στις υπαρξιακές της όψεις. 


Εάν θέλετε μία 2μηνη περίπου σύντομη ενημέρωση

σχετικά με αυτά που κάνω (video-κείμενα, ομιλίες-ομάδες, βιβλία, “Διαμέρισμα 5”, Πολύτεχνο, Playback θέατρο, εργαστήρια, συμπράξεις – συνεργασίες), παρακαλώ σημειώστε το e-mail σας σ’ αυτήν τη φόρμα. Δεν είναι απαραίτητο το όνομα.

http://eepurl.com/dBRg81


Για το περιεχόμενο του βίντεο, με αφορμή ένα σχόλιο στο fb:

 Χαρίκλεια Βασιλείου:

Η ομιλια σου εκτος των αλλων διατυπωνει καποια ουσιωδη ζητηματα προς συλλογισμο καθως αποτελει εναυσμα προς εμβριθή συζητηση. Πόσο τελικα τα πορισματα της μοντερνας φυσικης μας συνδραμουν στην καθημερινη ευδαιμονια μας ή στην ψυχικη ισορροπια η στην αντιμετωπιση των υπαρξιακων μας φοβων;;;

Απάντηση:

Είναι, κατ’ εμέ, θέμα χρήσης των πορισμάτων. Όταν τα πορίσματα της φυσικής γίνονται οι βάσεις για κατορθώματα τεχνολογικά που βελτιώνουν τη ζωή, όλα καλά.
Κι όλα καλά, επίσης, όταν εμπνέουν φιλοσοφικούς στοχασμούς.

Όταν όμως γίνονται θεμέλιο για φιλοσοφικές και πνευματικού τύπου αυθαιρεσίες εν είδει προτροπής (έστω και έμμεσης) θρησκευτικής πίστης σε κάποια “αλήθεια”, θεωρώ ότι βλάπτουν τα μάλα.
Όταν ο φυσικός μου λέει πως οι αισθήσεις μου μου λένε “ψέματα” κι ότι ζω μια ψευδαίσθηση ή ότι ο χρόνος είναι ψέμα κατασκευασμένο στον εγκέφαλό μου, με μία τέτοια διατύπωση υπονοεί ότι “εκεί έξω” υπάρχει κάτι πραγματικό, “αντικειμενικά” υπαρκτό – ενώ η φυσική, σήμερα, μας λέει ότι κανείς δεν ξέρει πώς είναι η φυσική πραγματικότητα, ξέρουμε μόνο ότι κάπως υφίσταται.
Δηλαδή, ο φυσικός που μου λέει για το “ψέμα” υπονοεί ότι κάνω το “λάθος” να πορεύομαι στη ζωή αγκαλιά με την υποκειμενική μου εμπειρία αντί να ρυθμίζω τη ζωή μου με βάση αυτό το “εκεί έξω αντικειμενικά” υπάρχον.

Δηλαδή, να κάνω τι;
Να μη με νοιάζει η φθορά, η αρρώστια, ο πόνος, η ασχήμια του κόσμου, γιατί ό,τι βλέπω είναι ψέμα και σε μία άλλη διάσταση τα πράγματα είναι αλλιώς;
Ότι πρέπει να μη με νοιάζει το σώμα μου γιατί αν πεθάνει η ενέργειά μου θα παραμείνει;

Έτσι, ακυρώνω την ίδια μου την εμπειρία και ναρκώνεται η ικανότητά μου να διαχειρίζομαι τα ούτως ή άλλως τρομερά υπαρξιακά μας δεδομένα και τα θέματα της συλλογικής μας πραγματικότητας.
Επιπλέον, αυτός ο φυσικός, διαπράττει, ανθρωπιστικά, βία, διότι, μου λέει να αμφισβητώ την υποκειμενική (φαινομενολογική) μου εμπειρία.
Το να μου πει “κοίτα, μην παίρνεις ως δεδομένο ότι ο κόσμος είναι όπως τον παρουσιάζουν οι αισθήσεις σου”, είναι ένα πράγμα, κι είναι εντάξει, γιατί όντως, ο ανθρωπομορφισμός του προπερασμένου αιώνα έχει πλέον ξεπεραστεί.
Το να μου λέει όμως να θεωρώ ψέμα την υποκειμενική μου εμπειρία… είναι άλλο πράγμα και μάλιστα εγκληματικό!
Είναι σαν να λέμε σε έναν ψυχωσικό που βλέπει δράκους να πετούν “δεν υπάρχουν δράκοι, μη φοβάσαι” – μία αντιμετώπιση εντελώς παρωχημένη, βίαιη και λανθασμένη από πάνω μέχρι κάτω.

Άλλο να αμφισβητώ τα δεδομένα των αισθήσεών μου (κάτι παμπάλαιο και γνωστό) κι άλλο την ίδια μου την ύπαρξη και την φαινομενολογική βίωση του κόσμου.
Γιατί, φαινομενολογικά, ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ψέμα, υπάρχει μόνο το υποκειμενικό βίωμα, κι αυτή είναι η βάση όλων των ανθρωπιστικών προσεγγίσεων, σήμερα.

Οποιαδήποτε αλλαγή ξεκινά από αυτό που ΗΔΗ είμαι, από αυτό που βιώνω, από την επεξεργασία του, κι ΟΧΙ από την άρνησή του εν ονόματι οποιασδήποτε μη βιωματικής “αλήθειας”!!!
Μία τέτοια χρήση των πορισμάτων της φυσικής, για μένα, είναι απαράδεκτη, ένα κακέκτυπο new age γκουρού που μετά τη δεκαετία του εξήντα γέμισαν τον κόσμο, πατώντας σε αφελή “παντρέματα” φυσικής και φιλοσοφίας.


 

Εγγραφή στο Newsletter

You can change your mind at any time by clicking the unsubscribe link in the footer of any email you receive from us, or by contacting us at [email protected]. We will treat your information with respect. For more information about our privacy practices please visit our website. By clicking below, you agree that we may process your information in accordance with these terms.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here: https://mailchimp.com/legal/

 Newsletter Permissions * :